תוכנות כופר: איך מתגוננים מפניהן?

בשנים האחרונות, במקביל להתפתחות הטכנולוגית המואצת ומהפכת האינטרנט הנוגעת לכל תחומי חיינו, יותר ויותר תחומי עיסוק שלנו מתנהלים במרחב האינטרנטי. בשל כך, אחד הפחדים הגדולים של רבים מאיתנו הוא הימצאות של תוכנות כופר במחשב או במכשיר אלקטרוני אחר שברשותנו. מצב בו אנו מגלים תוכנות כאלו מוטמעות במערכות המכשיר שלנו יכול להעמיד בסיכון כל מידע או תוכן אשר מאוחסן באותו מכשיר – לכן עלינו להישמר ולהימנע מאותם גורמים זרים.

תוכנות כופר

מהן תוכנות כופר?

ישנם סוגים רבים של וירוסים אשר עשויים לאיים על המכשירים האלקטרוניים שלנו. סוג מסוים ומטריד במיוחד של וירוס הוא תוכנת הכופר, שנועדה לאיים על המידע האישי המוצפן שלנו. כאשר תוכנה כזו מתגנבת למחשב שלנו, היא מוצאת את דרכה אל המידע האישי שלנו ודורשת מאיתנו תשלום כספי (כופר) למול איום שהיא תפרסם או תמחק את המידע האישי או תמנע גישה שלנו אליו.

עיקרון זה של תוכנות כופר הוא כוללני, וקיימים מספר סוגים שונים של תוכנות כאלו:

תוכנת הפחדה

תוכנות מסוג זה יעמידו פנים שהן מספקות לנו שירות (ניקוי המחשב מוירוסים לדוגמא) וזאת בתמורה לתשלום. לא נוכל לסרב להצעה זו אלמלא נשלם את הסכום המצוין.

תוכנת הדלפה

כמשתמע משמה, תוכנה כזו מאיימת לפרסם את המידע האישי אליה נחשפה במידה ולא נעביר סכום הכספי מסוים. תוכנה מסוג זה הינה הרסנית במיוחד וזורעת פאניקה בקרב רבים, בייחוד בעידן הרשתות החברתיות.

תוכנה נועלת

וירוס כזה נועל את השימוש הכללי במחשב ולא מאפשר לנו לגשת אליו על מנת לבצע פעולות, פשוטות ככל שיהיו.

תוכנה מצפינה

וירוס כזה מוצא מסמכים שיכולים להיות חשובים עבורנו ומונע מאיתנו גישה אליו. בסופו של דבר, במידה ולא נשלם את אותו הכופר, המסמכים עלולים להיעלם באופן סופי.

איך תוכנות כופר מגיעות למחשב שלכם?

תוכנות כופר, או מאלוור (Malware), מגיעות למחשבים במגוון דרכים, מהחכמות ועד הפשוטות. אחת מהדרכים הנפוצות ביותר היא דרך הדואר האלקטרוני – קבצים או קישורים מזיקים מוסתרים באופן מכובד במיילים שנראים כמו הודעות חשובות או אמינות. תוכנות כופר יכולות להגיע גם דרך הורדות מאתרים לא מאובטחים או על ידי התקנת תוכנות שלא ידוע מהמקור שלהן. כמו כן, הן יכולות להפיץ את עצמן דרך רשתות, להתקיים באתרים , או להשתלט על מערכות באמצעות פרצות אבטחה. פעמים רבות, הם יכולים להגיע גם דרך תוכנות חינמיות שמבקשות הרשאות שלא נדרשות לפעולתן, ולמעשה משמשות כסוס טרויאני להכנסת המאלוור.

כיצד להתגונן מפני תוכנות כופר?

לאחר שמנינו את הסיכונים הרבים שכרוכים בכניסה של תוכנת כופר למחשב שלנו, עלינו לחשוב מה נצטרך לעשות על מנת להימנע מאותם מצבים מצערים. לצורך הימנעות מכניסה של תכנות כופר ישנם מספר צעדים בהם ניתן לנקוט:

  • הימנעות מפתיחת מיילים לא מוכרים – לעתים קרובות תוכנות הכופר נכנסות למחשב שלנו באמצעות מיילים שנשלחים ממקורות לא ידועים. כניסה למייל מסוג זה תאפשר לוירוס גישה למחשב שלנו ולמידע האישי שקיים בו. לפיכך, עלינו להיות חשדנים לגבי כתובות אימייל לא מוכרות ששולחות לנו הודעות, ולא למהר ללחוץ על קישורים או לפתוח את אותן ההודעות.
  • ביצוע בדיקת חדירות – כדי שנוכל לאמוד בבירור את עוצמת מערכת ההגנה של הרשת הארגונית שלנו, ניתן לבצע בדיקות חדירות שמדמה פריצה למחשב. האנשים אשר מבצעים את בדיקה זו עוברים מבחן אמינות על מנת שנסמוך עליהם שישתמשו בכישוריהם ובגישה למחשב שלנו מבלי לנצלם לרעה. את תוצאות הבדיקה ניתן ליישם על ידי הקשחת שרתים כדי שנהיה בטוחים מפני כניסה של תוכנות כופר.
  • שכירת Red Team – זהו פתרון מומלץ במיוחד עבור חברת סייבר או ארגון גדול יותר שמעוניין לבצע בדיקה היקפית לפרצות במערך ההגנה. Red Team הוא צוות שמשתמש במגוון אופציות חדירה לשרתי החברה במקביל – חדירה פיזית, דיוק באמצעות המייל, תקיפת תשתיות ועוד.

למה לבחור דווקא בMadsec

למה לבחור במדסק?בחירה במדסק (MadSec) היא בחירה באבטחת סייבר מובילה בתעשייה. חברתנו מתמחה בסיום האיומים הסייברנטיים המגוונים שאנו נתקלים בהם היום. עם צוות מומחים מוסמך ומנוסה, אנו מציעים מגוון רחב של שירותים, החל מניהול אבטחת מידע, דרך עמידה בתקנים כמו ISO 27001, ועד לפתרונות CISO As a Service. מדסק מחויבת לספק ללקוחותיה את הכלים החדשניים ביותר להתמודדות עם האיומים המתמדים בעולם הסייבר. מעבר לכך, חשוב לדעת שאנו מתמקדים בשרות הלקוחות, ואנו נותנים את מירב המאמץ כדי להבטיח שהארגונים שאנו משרתים מרגישים בטוחים ומאובטחים. כאשר אתם בוחרים במדסק, אתם בוחרים בשקט הנפש שמגיע עם יודע שאבטחת המידע שלכם בידיים מהימנות.לפרטים נוספים אודות החברה וצירת קשר, לחצו כאן.

*חברת MADSEC מתמחה בייעוץ לחברות סייבר מהמובילות בארץ עוד משנת 2008. משרדי החברה בהרצליה וחיפה מבצעים פרויקטים בישראל, ארצות הברית ואירופה, ועובדיהם מוסמכים באופן בינלאומי. החברה דוגלת במצוינות ומחויבות למטרה, כמו גם אחריות ואובייקטיביות. הייעוץ אותו החברה מספקת הוא האמין והיעיל ביותר בשוק והוא נוגע למגוון תחומים – ביניהם מגננה מפני תוכנות כופר.

/ 5.

רוצים לשמוע עוד?
השאירו פרטים ונחזור אליכם.
דילוג לתוכן